Velkommen til vår kundeservice-side. Her har vi samlet en rekke nyttig informasjon for deg som kunde. Hvis du ikke finner svaret på ditt spørsmål i informasjonen under, send en e-post til hallo@hjemmetelefon.no
Vi oppdaterer siden fortløpende etter hvert som vi mottar henvendelser med spørsmål via e-post.
Før, under og etter bestilling
- Ofte stilte spørsmål
- Hvilken teleoperatør kan jeg benytte?
- Hvilken størrelse må SIM-kortet være?
- Kan jeg bruke eSIM
- Hva er fordelene med 4G?
- Hvilken telefon kan jeg bruke med mobilboksen?
- Kan jeg bruke spesielt utstyr for hørselshemmede med mobilboksen?
- Hvor mange telefoner kan jeg benytte sammen med mobilboksen?
- Hvordan er kvaliteten på lyden med dette adapteret?
- Betaling: Overføring til bankkonto eller via Vipps
- Leveringstid
- Mobilboksen og pacemaker, samt annet medisinsk utstyr
- Vilkår og betingelser
Etter at du har mottatt din mobilboks
- Viktig informasjon før du tar din hjemmetelefon mobilboks i bruk.
- Slik setter du enkelt opp din mobilboks på under 5 minutter.
- Dette betyr lampene på mobilboksen
- Slik justerer du volum på høyttaler og mikrofon.
- Feillampe lyser og løsning på problemet
Teknisk informasjon om mobilboksen
Her finner du informasjon on:
(Dette er den modellen vi lever i dag. Vi startet med leveranse av denne (modell nummer to) 29. juni 2021.)
(Vi leverte denne frem til og med 28. juni 2021.)
Ofte stilte spørsmål
Teleoperatør: Må jeg ha et abonnement fra Telenor, Telia eller Ice?
SIM-kort: Hvilken størrelse må SIM-kortet være på; vanlig, mikro eller nano?
SIM-kort: Kan jeg bruke eSIM?
Embedded SIM (eSIM) er et innebygd, elektronisk SIM-kort i selve enheten, som gjør at du ikke behøver å sette inn et fysisk SIM-kort i enheten det gjelder. Forskjellen på et SIM-kort og eSIM er at eSIM aktiveres digitalt, mens et fysisk SIM-kort må du sette inn i selve enheten. Utover dette virker eSIM på samme måte som et vanlig, fysisk SIM-kort.
Mobilnett: Hva er fordelen med 4G, og hva med 2G og 3G?
Hjemmetelefon 4G er fremtidsrettet og er klar for 4G mobilnettet. G står for generasjon og 4G er fjerde (og siste) generasjons mobilnett som er fullt utbygget i Norge. 3G (tredje generasjons) mobilnettet ble lukket ned i 2021 og 2G (andre generasjons) mobilnettet er planlagt lukket ned innen slutten av 2025. Selv om det for tiden er mye snakk om det nye 5G mobilnettet og utbyggingen av dette, vil 4G fortsatt eksistere i mange år fremover og fungerer som et "støttenett" for 5G når det er fullt utbygget. Med Hjemmetelefon 4G har du altså et fullt oppdatert telefonsystem som kan brukes i det nyeste og mest oppdaterte landsdekkende mobilnettet i dag og i mange år fremoverEkstern lenke: Vi fornyer mobilnettet – og sier farvel til 3G (Telenor.no)
Telefon: Må jeg ha en spesielle telefon for å bruke Hjemmetelefon 4G?
Kan jeg bruke en telefon av merket x?
Generelt: For å bruke vår Hjemmetelefon 4G trenger du en tastebasert, analog telefon som støtter tonebasert ringemåte (på engelsk Dual Tone Multiple Frequency - DTMF). Det betyr enkelt forklart at du hører en tone når du trykker en tast på din fasttelefon når du skal ringe ut.Så lenge din telefon oppfyller disse krav, trenger du ikke noen spesiell telefon av et spesielt merke. Din telefon kan være både trådbasert og trådløs.
Merk: Vårt system støtter ikke puls-basert ringesystemer. Det er i hovedsak eldre telefoner med dreieskive.
Telefon: Jeg har en spesiell telefon, f.eks. for hørselshemmede, eller spesielt utstyr tilkoblet min telefon. Kan jeg benytte Hjemmetelefon 4G mobilboks?
Generelt så er svaret ja. Vårt adapter (Hjemmetelefon 4G mobilboks) erstatter din eksisterende fasttelefonlinje ved å "opprette" en fasttelefonlinje over mobilnettet. Du trenger ikke gjøre noen endringer på oppsettet av din telefon (inkludert tilkoblet utstyr) for å benytte vår løsning.Vi må ta forbehold om at ikke alt utstyr kan benyttes med vårt system, da vi ikke har kjennskap til alt som eksisterer av utstyr hos våre brukere. Vi anbefaler alltid at brukeren tester utstyret før det tas i full bruk. Om ditt eksisterende utstyr ikke lar seg benytte sammen med vår mobilboks, kan du alltid returnere den på den lovregulerte angreretten.
Telefon: Hvor mange telefoner kan jeg benytte sammen med mobilboksen?
Til info: Mobilboksen oppretter én telefonlinje på mobilnettet, så man kan kun ha én samtale om gangen..
Telefon: Hvordan er kvaliteten på lyden med dette adapteret?
Betaling: Overføring til bankkonto eller via vipps
Betaling via bankoverføring
Betal direkte til vår bankkonto (5081.07.14104) i DNB. Bruk ordrenummeret ditt som melding/betalingsreferanse.
Vipps
Vår nettbutikk er helintegrert med Vipps sin betalingsløsning og lar deg enkelt betale via Vipps som en del av bestillingsprosessen.
Om du har bestilt og valgt betalingsmåte "betaling via bankoverføring" og likevel ønsker å benytte Vipps til å betale, kan du benytte følgende fremgangsmåte:
Når du skriver inn «637160» kommer «Hjemmetelefon.no» (Tillerbyen Securities Holding AS) opp under «Selskaper og organisasjoner.»
Les mer om Vipps på www.vipps.no.
Din ordren sendes når din innbetaling er bokført på vår bankkonto eller registrert mottatt via Vipps.
Leveringstid og frakt
Vi sender alle ordrer i løpet av 1-2 virkedager med Posten / Bring. Alle ordrer har sporing og leveringstiden (postgang) er 2-3 virkedager. Vi sender kun til fastlands-Norge.
Mobilboksen og pacemaker, samt annet medisinsk utstyr
Med alle våre mobilbokser medfølger det et informasjonsskriv og en etikett festet på selve mobilboksen med følgende informasjon: "Bruk av mobilboksen på sykehus og lignende bør unngås. Den vil forstyrre medisinsk, elektronisk utstyr som pacemakere og lydtelefoner."
Vi ønsker å være en seriøs leverandør av teleutstyr som hjelper våre kunder å kommuniserer i hverdagen. Dette innebærer at vi kommuniserer relevant informasjon tydelig og på norsk. Den informasjonen som er oppgitt både i informasjonsskrivet og på selve boksen er hentet fra den medfølgende informasjon fra produsenten, og oversatt til norsk. Vi mener det er viktig og relevant informasjon du som bruker bør være klar over.
Mobilboksen er i prinsippet det samme som en mobiltelefon, og mobiltelefoner kan som kjent påvirke pacemakere. Du kan lese mer om det bl.a. på side 18 i dette dokumentet publisert på Legeforeningens nettside:
"GSM mobiltelefoner kan påvirke/hemme pacemakere og ICD’er dersom telefonens antenne holdes nærmere enn 10 cm fra pacemakerkannen. Virkningen opphører øyeblikkelig når telefonen fjernes. Permanent skade eller omprogrammering er ikke rapportert. Pacemakerne kan trigges eller
inhiberes evt. gi asynkron pacing. «Ekte» interferens med ICD’er er ikke vist. Derimot er programmeringshodene følsomme for mobiltelefoner og kan gi
«falske» interferenssignaler. Pacemakerpasienter bør unngå å ha en mobiltelefon liggende i brystlommen på samme side som pacemakeren er implantert. Nyere pacemakere og ICD’er har bedre filtre mot slik støy og påvirkes lite."
Apple sin iPhone 12 kommer f.eks. med så sterke magneter at Apple advarer pacemakerbrukere mot iPhone 12.
Hvis mobilboksen er tiltenkt benyttet av en med pacemaker eller annet medisinsk utstyr som kan forstyrres av mobiltelefoner/mobilfrekvenser, anbefaler vi at dette blir gjort i samråd med medisinskfaglig personale.
Hvis mobilboksen er tiltenkt benyttet på et syke- og aldershjem, sykehus og/eller
lignende, anbefaler vi at dette blir gjort i samråd med institusjonen. De tekniske spesifikasjonene til mobilboksen, som frekvensområde og lignende, finner du i en egen artikkel lengre ned her på vår kundeservice-side.
Vilkår og betingelser
Viktig informasjon før du tar din Hjemmetelefon mobilboks i bruk
Før du setter i SIM-kortet inn i mobilboksen, kobler til antennen, telefonen og strømmen, er det viktig at du gjør følgende: Sett SIM-kortet inn i en mobiltelefon og slå av at SIM-kortet skal be om bekreftelse med PIN-kode ved oppstart.
Slår du ikke av denne funksjonen, vil ikke mobilboksen kunne koble seg opp på mobilnettet.
Slik slår du av at SIM-kortet ber om bekreftelse med PIN-kode ved oppstart:
Innstillinger - Mobilnett - SIM-PIN-kode.
Innstillinger - Biometri og sikkerhet - Andre sikkerhetsinnstillinger - Angi SIM-kortlås
(Under "Lås SIM-kort" kan man slå av at SIM-kortet spør etter PIN-kode ved oppstart).
Slik setter du enkelt opp din mobilboks på under 5 minutter
(Videoen under viser deg hvordan du skal sette opp mobilboksen)
Etter at strømmen er tilkoblet, starter boksen opp og kobler seg automatisk til mobilnettet. Etter omtrent 1 minutt skal alt være klart til at du kan foreta din første telefonsamtale via mobilboksen.
Dette betyr lampene på boksen
1. Strømforsyning. Lyser når enheten er tilkoblet strøm.
2. Blinker når «telefonlinjen» er i ventemodus, klar til bruk og til å motta samtaler
3. Blinker når «telefonlinjen» er i bruk under en aktiv samtale
4. Lyser hvis det er problemer med mobilboksen
5. Lyser hvis det er problemer med SIM-kortet
6. Signalstatus. 3 streker = god dekning, 1 strek = dårlig dekning
Slik justerer du volum på høyttaler og mikrofon
1. Løft av røret på telefonen
2. Tast *00#058#AA*BB# for å justere volumet.
AA = høyttaler, volum fra 00 - 99.
BB = mikrofon, volum fra 00 - 15.
Eksempel: *00#058#40*10#
Dette setter volum på høyttaler til 40 og volum på mikrofon til 10.
Feillampene lyser og løsning på problemet
Lys på lampe 4
Løsning: Koble fra strømmen til mobilboksen. Vent i 1 minutt og koble til strømmen. Vent i 1 minutt og se om problemet løser seg. Ved vedvarende problem: kontakt support på hallo@hjemmetelefon.no
Lys på lampe 5
Løsning: Koble fra strømmen. Ta ut SIM-kortet. Sett i SIM-kortet og sørg for at det «klikker» på plass og sitter godt. Koble til strømmen, vent i ca 1 minutt og la mobilboksen starte opp og koble til mobilnettet.
Hvis lampe 5 fortsatt lyser: Koble fra strømmen. Ta ut SIM-kortet og prøv det i en ordinær mobiltelefon. Fungerer det ikke å ringe med det; ta kontakt med din mobilleverandør sin kundeservice for nytt SIM-kort. Hvis SIM-kortet fungerer; kontakt support på hallo@hjemmetelefon.no.
Problemer med dekning
Løsning: Undersøk om antennene er koblet til mobilboksen og at ikke noe blokkerer antennen. Undersøk med en ordinær mobiltelefon om det er et generelt problem med mobildekningen i området. Ved vedvarende problem; kontakt support på hallo@hjemmetelefon.no.
Mobilboksens tekniske data
Dette er teknisk data for mobilboks modell H4G-2-QHW-L. Dette er den modellen vi lever i dag. Vi startet med leveranse av denne (modell nummer to) 29. juni 2021.
Mobilboksen støtter norsk 4G (LTE) nettverk på
Spesifikasjoner
Kompatibel med PABX, alarmsystem, opptak-systemer, etc. Støtter DTF og MSK, it's industrial grade.
1.Nettverkstøtte: GSM850/900/1800/1900MHz
2. Frekvensområde:
For 2G GSM modem
3. Vekselstrøm (AC) vegg/strømadapter, med 5V-12V likestrøm (DC) ut til adapteret (mobilboksen)..
4. Strømforbruk: Statikk≤80mA emisjon≤1350mA
5. Maksimalt strømforbruk: 0.5W
6. Mottaker-følsomhet: -104db
7. Antenne-forsterkning: Alle retninger: 2db
8. Port: RJ11 - for tilkobling av fasttelefon.
9. Temperatur driftsmiljø: -10~+40℃
10. Dimensjoner: 16*10*3cm
11. Støy: Lavere enn 60db.
12: Port: SMA - for tilkobling av medfølgende SMA antenne
Mobilboksens tekniske data
Dette er teknisk data for vår første modell av mobilboksen. Vi leverte denne frem til og med 28. juni 2021.
Denne informasjonen er for tiden kun tilgjengelig på engelsk.
Specifications
Compatible to PABX, alarm system, the recording system, etc.Support DTF and MSK, it's industrial grade.
Norway 4G Band 3,20,7,1 Frequency 1800/800/2600/2100MHZ
1.Networks support:
GSM850/900/1800/1900MHz
2. Frequency range:
For 2G GSM modem
GSM 850MHz(Transmits : 824-849MHz, Receives : 869-894MHz)
GSM 900MHz(Transmits : 890-915MHz, Receives : 935-960MHz)
GSM 1800MHz (Transmits : 1710-1785MHz, Receives : 1805-1880MHz)
GSM 1900MHz (Transmits : 1850-1910MHz, Receives : 1930-1990MHz)
3. Voltage DC 5V-12V
4. Power consumption:
Statics≤25mA emission≤300mA
5. Peak power consumption: 0.5W
6. Receive sensitivity: -104db
7. Antenna increment: All directions: 3.0db; Certain/Selection: 12db
8. RJ11 Port
9. Operation environment temperature: -40~+85℃
10. Dimensions: 120*85*28mm
11.Telephone line length: 150cm / 59 inch
EU power plug